Sidor

onsdag, augusti 05, 2015

Pasta puttanesca

Vi bestämde oss för att äta pasta och då tog jag fram den italienska kokboken och hittade detta recept. Det sägs att namnet uppstod i glädjekvarteren i Neapel där rätten serverades på många värdshus.


Pasta alla puttanesca - Slampans spagetti (4 portioner)
400 gram krossade tomater (en del kan man byta ut mot de sista tomaterna)
3 vitlöksklyftor
1 röd spansk peppar
2 msk olivolja
6 sardeller (En burk på 54 gram)
125 gram urkärnade svarta oliver
2 msk liten kapris
400 gram spagetti
2 msk hackad persilja (det glömde jag och det går bra ändå)

Gör så här:
Fräs hackad vitlök och spansk peppar i olja. Tillsätt tomaterna, sardeller, oliver och kapris. Låt sjuda under lock i en halvtimme.
Koka pastan, häll upp i ett durkslag och vänd ner såsen.
Strö över persiljan.
(Riven parmesan är alltid gott på pasta!)


Dottern åt bara pasta med ost, maken och grabben tyckte att det var gott. Ha, ha tänkte jag nu fick jag i pojken lite fisk utan att han ens märkte det. Jag tyckte också att det var gott. Enkelt och kräver inte mycket arbete, det står och puttrar själv på spisen. Det blir inte starkt. Det känns att den spanska pepparn är där i bakgrunden men den svider aldrig till i munnen, bara lite lagom smak.


Recept ur boken "Italienska klassiker" av Bo Hagström & Robert Maglia
(Foto från 2014.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar