Sidor

fredag, oktober 09, 2015

Spaghetti arrabbiata

Spaghetti arrabbiata med tomat, färsk basilika och mozzarella (4 portioner)
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
4 tomater
3 msk tomatpuré
2 tsk sambal oelek
2 dl vatten
1 msk flytande honung
1 tsk salt
250 g broccoli (fryst)
1 vitlöksklyfta
0,5 dl vatten
0,5 tsk salt
1 citron
1 msk vitvinsvinäger
En halv kruka basilika

Skiva den gula lök och vitlöksklyftornatunt. Tärna tomaterna. Fräs all lök i en kastrull i lite olivolja på medelvärme, 4-5 min. Tillsätt tärnade tomater, 3 msk tomatpuré, 2 tsk sambal oelek, 2 dl vatten, 1 msk honung och 1 tsk salt. Låt puttra 8-10 min.

Koka 360 g spaghetti enligt anvisning på förpackningen.

Hetta upp en stekpanna med lite olivolja. Tillsätt 250 g broccoli (fryst), 1 vitlöksklyfta (pressad), 1/2 dl vatten och 0,5 tsk salt. Fräs 4-5 min, eller tills broccolin är varm.
Rör ner finrivet skal av 1 citron och 1 msk vitvinsvinäger i tomatsåsen.

Blanda nykokt pasta med tomatsåsen och servera pastan med 1 förp mozzarella, bladen från 1/2 kruka basilika och broccoli.


Recept ur Linas originalkasse. Det var väl en helt okej vardagspasta men om jag ska göra tomatsås så håller jag nog fast vid den jag brukar göra till pizza, som extra till köttfärssås, till andra rätter med tomatsås. Men vegetariskt är också bra. Broccoli är gott och mozzarella också fast den inte smakar så mycket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar