Sidor

torsdag, november 26, 2015

Lammfilé med chèvrepotatis och klassisk Butlersås


Lammfilé med chèvrepotatis och klassisk Butlersås (4 portioner)
Chèvrepotatis
600 gram potatis
4-5 msk smör
200 gram chèvre
0,5 tsk salt
1 krm peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och skiva potatisen tunt och smält smöret. Vänd potatisskivorna i smöret och krydda med salt och peppar. Varva potatis med smulat getost i en smord ungsfast form (eller portionsformar). Grädda mitt i ugnen i cirka 50-60 minuter.

Butlersås
300 gram champinjoner
1 msk smör
1 dl vitt vin
1 msk dijonsenap
2 vitlöksklyftor
3 dl vispgrädde
Peppar
2 tsk koncentrerad kalvfond

Skölj och skiva champinjoner, fräs dem hastigt i smör. Häll på vinet och blanda runt.  Tillsätt senap och pressad vitlök och låt koka ihop några minuter.  Häll på grädden och låt koka till såskonsistensens, smaka av med svartpeppar och kalvfond.

Lamm
600 gram lammfilé
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Smör till stekning

Krydda köttet och bryn det i smör och stek vidare tills det är så rosa som du vill ha det. Låte vila en stund innan det skärs upp.

Rödkål och sockerbönor
150 gram sugarsnaps
200 gram rödkål
ev 2 tsk rödvinsvinäger

Dela sockerbönor och strimla rödkålen. Fräs i smör tills den mjuknar men ännu har spänst och tillsätt balsamvinäger. Smaka av med salt och peppar.


Recept ur lördagkväll med mat och vin av Håkan Larsson. Fantastisk god potatis (den blir det fler gånger), lamm är också bra och såsen var inte dålig men jag hade hellre haft en rödvinssås...
Jag gjorde en egen variant av potatisen till barnen, med vanlig pizza/texmex ost, det gillade dom. Det har nog inte varit samma om de fått getost i sin potatis.


Denna rätt övervägde jag länge till min halv åtta middag, men jag är glad att jag inte valde den. Såsen var inte riktigt tipp topp festlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar