Sidor

söndag, januari 17, 2016

Stockholmshelg

I helgen har jag varit i Stockholm igen. Denna gång var det me&i kickoff på schemat och inte samma nöjesresa som jag och lillan hade ihop. Men jag hann ändå med att äta god mat och gå på stan.
Steg upp 4:30 i fredags för att hinna med det billiga morgonplanet.
Så när jag landade i på Arlanda mötte jag en kollega och så tog vi Arlanda express in till stan. Så mycket billigare det blir när man åker två personer. 2 för 300 jämfört med 280 för en person. Jag åker alltid bussen när jag är ensam.
Inne i stan fick vi vårt hotellrum direkt och sedan gick vi och åt frukost. Jag var så hungrig att jag tog räkmackan som också såg godast ut. Två koppar kaffe och sedan var jag lite piggare. (Sov hela flygresan också.)
Vi bodde på Nordic light alldeles bredvid där Arlanda express stannar. Supernära.
Rummen var väldigt lika Clarion i Luleå, men båda hör till den kedjan så de köper säkert in inredningen i större kvantiteter.
Vi gick på stan och så åt vi lunch på Paulo Robertos restaurang Pane fresco
Den ligger högst upp i Åhléns, det är bara att åka rulltrappa ända upp så hittar man restaurangen där. På sommaren finns det uteservering på balkongen. Det vet jag för att jag följer Paulo på Instagram. Han är inspirerande (träning och sånt, var inte en latmask och ät pizza två gånger i veckan). Jag såg honom swisha förbi där i ett hörn men det viktigaste är ju maten. När vi gick in hade jag tänkt välja pasta. Men så stod där en pizza och väntade på att serveras. Den såg ut som på bilden så jag ångrade mig snabbt och tänkte att det är en sån jag ska ha!
Primavera hette den.
Provola, färska körsbärstomater, Prosciutto Crudo, ruccola & parmesanflingor.
Översatt blir det ost, färska körsbärstomater, lufttorkad skinka, ruccola och parmesan. Lägg sedan till stenugn och det blir så gott att jag måste erkänna att pizzorna blir mycket godare än mina egna. Vi måste flytta till landet och bygga en stenugn. Hittills den godaste pizzan jag har ätit.
Vi fick dock vänta på den, efter en halvtimme när sällskapet som kom samtidigt som oss ätit upp sin pasta frågade jag hur lång tid det skulle ta och då kom pizzorna rätt snabbt efter det. Nu var vi ju inte där på en lunchrast så i det här fallet var den väl värd att vänta på.
Vi orkade bara halva så egentligen hade vi kunnat dela på en.
Drinkar på Griffin's steakhouse. Den ljusgula är "Honey Flute" - Beefeater London Dry Gin, Lime, Honung, Mumm Cordon Rouge Champagne. Den andra stod under rubriken "Sweet tooth" och innehöll Baileys så jag valde den. Men den innehöll även något annat och smakade mest sprit. Ingen utav drinkarna var goda. Det var inte CGs klass på drinkarna. :)
Vi fick sällskap av två andra me&i tjejer och så åt vi middag på Griffins.
Vi starta med en liten snacks istället för förrätt. Den så god så att man ville äta hur mycket som helst utav den. Två små spröda tacoskal med gräddfil, löjrom och karamelliserad rödlök. Oerhört gott! Jag hade kunnat äta löjromstacos hela kvällen med det vara bara två per person. Rekommenderas helt klart!
"Krispig löjromstaco - friterad wonton med löjrom, crème fraiche och inlagd rödlök."
Varmrätten: Oxfilé (200 gram och svensk.)
Haricot verts, café de parissmör, rödvinssky, bearnaisesås, grönsallad och pommes frites.
Ta för guds skulle pommes frites om du äter på Griffins. Jag tog mos till lammfilé förra gången jag var där och det var ett misstag. Pommes frites är jättegott på den här restaurangen.
Desserten jag valde var crème brûlée. Det är alltid gott. Griffins var gigantisk. Bra att veta, om jag nån gång är här med min man (och det tänker jag vara) så kan vi dela på en crème brûlée.
Kickoffen kan jag inte berätta så mycket om. Men jag var förstås klädd i en favoritoutfit från me&i. 
City coat och fantastic striped skirt samt svarta leggings.
Men på kvällen hamnade på Miss Vonn. Där finns en hel del att säga om de intressanta smakerna på drinkarna. Mycket goda.
Först provade vi "Stranger in Moscow". Vodka, sake, apple, oregat, lemon, ginger. Det var en intressant smak. God och väldigt annorlunda.
Miss Maiisa. Shôchü, sake, coconut cream, vanilla, strawberry, och nått annat.
Den var helt otroligt god. Men då är jag ju också rätt förtjust i kokosnötsdrinkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar