Sidor

måndag, maj 09, 2016

Bulgursallad med kryddiga korvar

Egentligen skulle det här receptet vara med chorizo, men det var specialpris på affären och bland de kryddiga korvarna var chorizon slut. Så jag köpte annan korv med konstigt namn - ízletes kabanoss (med smak av paprika och vitlök) och merguez (lamm och nötkorv med kummin och koriender). När jag hämtade hem dotten för att äta korv undrade grannflickan "vilken sorts korv, falukorv?" och jag skulle förstås ha svarat ízletes kabanoss men istället hittade jag bara på nått ord som började med ett i för hur ska man kunna komma ihåg det namnet.
Lamm och koriender, då tyckte jag att det marockanska fatet passade bra att använda vid serveringen av maten.
Bulgursallad med kryddiga korvar (4 portioner)
3 portioner kokt bulgur (4 blir för mycket)
En halv zucchini
1 röd paprika
2 salladslök
300 gram kryddstarka korvar
Olivolja
Salt & peppar
Persilja

Koka bulgur enligt anvisningarna på paketet. Dela zucchini och paprika. Kär korven i mindre bitar. Stek korven i olivolja i ca 5 minuter. Tillsätt paprika och zucchini och stek nån minut till. Häll sedan på bulgur och hackad salladslök.
Smaka av med salt och peppar och toppa med persilja.


Det gick hem hos tonåringen men dottern är fortfarande i åldern att mat inte får blandas ihop. Jag tänkte att det skulle gå vägen om hon serverades hos sin skopa före bulgur och salladslök blandade ner och hon gick sin med bulgur på sidan om. Det funkade ändå inte då hon sa sig inte tycka om couscous.
Recept ur GI dag för dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar