Sidor

fredag, maj 27, 2016

Burger à la France

Burger à la France med karamelliserad lök och Brie de Meaux (2 personer)

300 gram potatis
Sätt ugnen på 250 grader. Skär potatisen i cm tjocka skivor, Lägg på en ugnsplåt (gärna på bakplåtspapper). Ringla på lite olivolja och krydda med salt och nymald svartpeppar. Rosta mitt i ugnen 15-17 min.
God extra topping på hamburgare
Karamelliserad lök
1 gul lök
2 krm socker
Salt
Strimla 1 gul lök. Fräs på medelvärme i en stekpanna med lite olivolja. Krydda med socker och 1 krm salt. Låt bryna tills löken är mjuk och fått en karamelliserad yta. Lägg på ett fat.

Dressing
0,5 rödlök
0,5 msk olivolja
1,5 msk balsamvinäger
0,5 tsk salt
Svartpeppar

Finhacka rödlök och lägg i en salladsskål. Blanda med olivolja, balsamvinäger, salt och lite nymald svartpeppar.


250 gram haricots verts
Koka haricots verts 1 min i lättsaltat vatten. Häll av och spola med kallt vatten. Blanda ner i dressingen i salladsskålen (eller servera som den är om du har barn).


Brioche burgare av högrevsfärs
1 bit Brie de Meaux
1 tomat
250 gram högrevsfärs
Salt & peppar
Torkad timjan
Hjärtsallad

Skär brieosten i 4 skivor. Skär tomaten i skivor. Lägg allt på ett fat. Forma högrevsfärs till 2 hamburgare. Krydda med salt och svartpeppar. Halvera en hjärtsallad.
Stek burgarna 2-3 min per sida. Lägg på ostskivorna den sista minuten och krydda med torkad timjan. Låt salladshalvorna steka eller grilla bredvid burgarna ca ½ min.

Fyll 2 briochebröd med stekt sallad, tomat, hamburgare och karamelliserad lök. Servera med haricots vertssallad och rostad potatis.


Vi gjorde istället 4 burgare (lite väl lite köttfärs, jag hade tänkt späda ut med lite vanlig ur frysen). Barnen fick sina utan brieost och med vanlig dressing. Dottern älskar haricots verts, gillade brödet men tyckte inte om burgaren. Det visar sig att jag gillar Brie på burgare. Det är något att notera när vi måste laga hamburgare till middag och det känns si så där...
Recept ur Linas matkasse för två

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar